Muita varhaisia kirjoituksia - Jeesus

Raamattu - Historiankirjoitus - muut tiedot

Muita varhaisia kirjoituksia - Jeesus

ViestiKirjoittaja pertsa2010 » 25.10.2013 09:33

Kuva

Varhaisten kristillisten kirjoittajien mainintoja Pilatuksen asiakirjoista.

Justinus Marttyyri (100-165jKr.)kirjoittaa 1. apologiassaan:
1 §. "Keisari Titus Elius Antonius Piukselle, hänen pojalleen, filosofi Verissimukselle, filosofi Luciukselle, joka rakastaa oppia ja on keisarin oikea poika mutta Piuksen ottopoika, pyhälle senaatille ja koko Rooman kansalle jätän minä Justinus, Priscuksen poika ja Bacchiuksen pojanpoika, syntynyt Flavia Neapoliksessa, joka on kaupunki Palestiinassa, tämän puheen ja rukouskirjoituksen niitten puolesta, mitä kansaa lienevätkin, joita syyttömästi vihataan ja sorretaan."
35 §. "Ja että Kristuksen syntymästänsä alkaen piti oleman muille ihmisille tuntematon siihen asti, kunnes hän miehuuden ikään ennätti, kuule, mitä tästä on ennustettu. Sanat kuuluvat seuraavalla tavalla: 'Lapsi on meille syntynyt ja poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus', joka viimeksi mainittu lauselma merkitsee ristin voimaa, sillä silloin, kun hänet ristiinnaulittiin, asetettiin hänen hartiansa ristiä vasten...Sama Jesaja profeetta, jota profeetallinen henki innostutti, sanoo vielä: 'Minä kohotan käteni koko päivän tottelemattomalle kansalle, joka vaeltaa ajatustensa jälkeen sitä tietä, joka ei ole hyvä. Ja kysyvät minulta oikeata tuomiota ja luulottelevat lähellä Jumalaa elävänsä.
'Toinen ennustus sanoo: 'Julmain parvi lävisti minun käteni ja jalkani, he jakoivat minun vaatteeni ja heittivät hameestani (=viitta) arpaa.' Daavid, kuningas ja profeetta, ei mitään tämmöistä itse kokenut, mutta Jeesus Kristus ojensi kätensä ja juutalaiset ristiinnaulitsivat hänet, samat juutalaiset, jotka riitelivät häntä vastaan ja väittivät, ettei hän ollut Kristus. He, niinkuin profeetta sanoo, pilkkasivat häntä, vetivät hänet tuomioistuimelle ja sanoivat: 'Tuomitse meitä.' Mutta nämä sanat: 'Lävisti käteni ja jalkani', tarkoittavat nauloja, joilla he hänen kätensä ja jalkansa naulasivat. Kun he olivat hänet ristiinnaulinneet , jakoivat ne, jotka hänet ristiinnaulinneet olivat, hänen vaatteensa ja heittivät keskenänsä arpaa hänen hameestansa. Ja sinä saatat nähdä niistä asiakirjoista, jotka Pilatuksen ollessa maaherrana kirjoitettiin, että nämä asiat tapahtuivat."
48 §. "Ja että myöskin oli ennustettu meidän Kristuksemme kaikenlaisia sairaita parantavan ja kuolleita herättävän, kuule, mitä siitä on sanottu: 'Silloin avataan sokeain silmät, ja kuurojen korvat aukenevat, silloin rammat hyppäävät kuin peurat, ja mykkäin kieli puhkeaa kiitokseen.' Sinä saatat helposti Pontius Pilatuksen asiakirjoista nähdä, että hän teki näitä kaikkia.' "

Tertullianus (n.155-230jKr.)kirjoitti n. vuoden 200 paikkeilla puolustuskirjoituksen, jossa hän sanoo:
"Juutalaiset jättivät Jeesuksen Pilatukselle kateuden tähden, ja taivuttuaan kansansa tahtoon, antoi tämä hänet ristiinnaulittavaksi. Ristillä riippuen antoi hän henkensä kovasti huutaen, niin ettei pyövelin tarvinnut sitten häntä lopettaa. Samalla hetkellä tuli äkkiä synkkä pimeys. Sotamiehet pantiin vartioimaan hautaa, etteivät hänen opetuslapsensa varastaisi hänen ruumistansa, koska hän oli sanonut jälleen ylösnousevansa, mutta kolmantena päivänä maa järisi kovasti, ja kivi vieritettiin haudalta, jossa ei sitten enää muuta löydetty, kuin mitä oli kääreiksi käytetty. Jotka olivat hautaa vartioineet, he levittivät vielä semmoisen huhun, että opetuslapset varastivat hänen ruumiinsa. Jeesus vietti sitten 40 päivää opetuslastensa seurassa Galileassa antaen heille opetusta heidän lähetyksestänsä, ja sitten kun hän oli heille ohjeet antanut ... meni hän pilvessä ylös taivaaseen. Kaiken tämän ilmoitti Tiberiukselle Pontius Pilatus; omatuntonsa oli hänetkin vaatinut kääntymään kristityksi."
Samassa kirjoituksessaan Tertullianus kertoo myös, mitä keisari ajatteli Jeesuksesta ja kristinuskosta luettuaan Pilatuksen asiakirjat:
"Oli vanhastaan lakina, ettei ketään jumalaksi tunnustettaisi, ennenkuin hänet ensin senaatti oli semmoiseksi nimittänyt. Tiberius, jonka aikana kristillinen usko ensin ilmaantui, oli Syyriaan kuuluvasta Palestiinan maasta saanut maaherraltaan kertomuksen kertomuksen semmoisista siellä tapahtuneista seikoista, jotka selvästi todistivat Kristuksen jumaluutta. Sen tähden hän jätii senaattiin ehdotuksen, että Jeesuskin otettaisiin Rooman jumalien joukkoon, ja hän itse äänestikin tämän ehdotuksen puolesta. Mutta senaatti hylkäsi ehdotuksen sillä perusteella, että keisari oli ennen hylännyt senaatin samanlaisen ehdotuksen hänen jumalaksi korottamisestaan. Keisari pysyi kuitenkin mielipiteessään, että Jeesus oli jumala ja uhkasi rangaista kristinuskon vastustajia."

Eusebius (n.275-339jKr.)kertoo kirkkohistoriansa toisen osan luvussa 2 :
"Huhu Jeesuksen kuolleista nousemisesta oli nyt levinnyt laajalle, ja eri maakuntain maaherrain vanhan tavan mukaan oli heidän kertominen kaikki tärkeimmät tapaukset keisarille, ettei mitään tärkeänarvoista jäisi häneltä tietämättä. Pontius Pilatus lähetti siis keisari Tiberiukselle ilmoituksen Jeesuksen ylösnousemisesta ja siinä tapahtuneista asioista, joka tapaus oli jo huhuna tunnettu ympäri Palestiinan maata. Tässä kertomuksessa hän mainitsi tietävänsä muitakin ihmetöitä, joita Jeesus oli tehnyt ja jota Jeesusta sitten hänen ylösnousemisensa jälkeen suuri rahvasjoukko piti jumalana.
Tiberius lykkäsi asian senaattiin, esitellen Jeesuksen ottamista Rooman jumalien lukuun, mutta tämä hylkäsi ehdotuksen siitä syystä, niinkuin sanottiin, ettei se itse ollut tässä asiassa ensimmäistä askelta ottanut, sillä vanhan roomalaisen lain mukaan ei ketään saatu ottaa Rooman jumalien lukuun, ennenkuin senaatti äänestyksellä oli tehnyt siitä päätöksen."
"Tiberius, jonka aikana Kristuksen nimi tuli tunnetuksi ympäri maailmaa, ilmoitti siis tästä senaatille, sitten kun hän ensin Palestiinasta tulleista ilmoituksista oli saanut tiedon kristinopista, joka selvästi näkyybhäntä miellyttäneen, mutta kun ei mainittu senaatti itse ollut tätä kysymystä nostanut, hylkäsi se keisarin ehdotuksen. Keisari pysyi kuitenkin mielipiteissään, ja uhkasi surmata kristinopin vastustajat."
Eusebius kertoo myös vääristä Pilatuksen asiakirjoista.
Koska Pilatuksen asiakirjoja pidettiin kristittyjen keskuudessa luotettavina ja pätevinä todisteina, ei ole ihme, että kristinuskoa vastustava keisari Maximinus vuonna 311 antoi laatia väärennetyt asiakirjat, joiden tarkoituksena oli saattaa nuo vanhemmat aidot asiakirjat epäilyksen alaisiksi. Eusebius kertoo:
"Kun oli sommiteltu eräitä vääriä Pilatuksen asiakirjoja, joissa puhuttiin Vapahtajastamme ja jotka olivat täynnä kaikenmoisia häväistysjuttuja Kristusta vastaan, levitettiin näitä keisarin suostumuksen mukaan ympäri keisarikuntaa, ja erityinen keisarillinen käsky, jota jokaisessa kaupungissa ja kaikissa maakylissä kuulutettiin, määräsi, että että näitä mainittuja asiakirjoja oli kaikkialle levitettävä. Niitä oli suuret joukot jätettävä jokaiseen kouluun, niin että oppilaat saisivat niitä käyttää lukukappaleina sisälukua harjoitellessaan.
Melkein samaan aikaan käski eräs hallituksen virkamies, Dur, niinkuin roomalaiset häntä nimittivät, Damaskossa, Foinikiassa, ottamaan kiinni torilta muutamia huonomaineisia naisia. Kidutuksella uhaten hän pakotti heidät antamaan vasiten selvityksen, että he kerran olivat olleet kristityitä ja että he tiesivät muutamia salaisia rikollisia toimituksia, joita heidän uskolaisensa silloin käyttivät, että he vielä kirkoissaankin harjoittivat törkeää irstaisuutta ja muita häpeällisiä töitä. Nämä väärät tiedot hän lisäsi noihin mainittuihin vääriin Pilatuksen asiakirjoihin ja lähetti ne semmoisina keisarille, joka heti käski, että nämä asiakirjat oli julkaistava joka kaupungissa ja kaikissa suuremmissa maakylissä." (Eusebius: Kirkkohistoria osa 9, luku 5)

Kirkkoisä Krysostomos (=kultasuu,347-407jKr.), jolle annettiin tämä nimi hänen kaunopuheisuutensa tähden, syntyi Antiokiassa vuonna 347 jKr. Hän toimi lakimiehenä, mutta jätti sitten tämän hyvätuloisen toimensa ja alkoi opettaa kristinoppia. Vuonna 381 määräsi antiokian piispa Flavianus hänet diakoniksi ja v. 386 presbyteeriksi. Vuonna 397 hänet nimitettiin Konstantinopolin piispaksi. Krysostomos sanoo eräässä kirjoituksessaan:
"Rooman senaatilla oli valta ehdottaa ja päättää, ketkä tulivat jumaliksi. Kun siis Kristuksesta kaikki kaikki oli tietyksi tullut, lähetti Juudean maaherra siitä kertomuksen Roomaan, jotta senaatti, jos hyväksi näkisi, saisi nimittää Kristuksen jumalaksi. Mutta senaatti ei tätä tehnyt, kosk a se piti itseänsä loukattuna ja oli suuttuneena siistä, tuon ristiinnaulitun valta oli jo niin suureksi paisunut, että koko maailma häntä palveli, ennenkuin senaatti oli antanut hänestä arvostelunsa ja tehnyt päätöksensä. Jumalan kaikkivaltiaasta johdatuksesta tapahtui siis niin, että kansa tunnusti Kristuksen jumaluutta vastoin senaatin tahtoa."

Orosius - niminen roomalainen historioitsija(300-400 luku) sanoo kirjansa 7. osan 4:ssä luvussa.:
"Kun Herra Kristus oli kärsinyt ja kuolleista noussut sekä lähettänyt opetuslapsensa saarnaamaan, lähetti Juudean maaherra Pilatus keisarille ja senaatille kertomuksensa Kristuksen kärsimisestä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta sekä niistä julkisista töistä, joita hän teki ynnä niistä ihmeellisistä töistä, joita hänen opetuslapsensa hänen nimissään tekivät, mainiten myöskin, miten yhä enemmän alettiin häneen uskoa, ja että monet pitivät häntä Jumalana."

http://www.maijastinakahlos.net/b/opetu ... s-orosius/
Orosius: Kaikki historiassa on valmistautumista Kristuksen tulemiseen. Kristus syntyy ajankohtana, joka on ”kypsä”.


Kokooma-asiakirjaan :
viewtopic.php?f=17&t=47
Avatar
pertsa2010
Ylläpitäjä
 
Viestit: 90
Liittynyt: 24.10.2013 09:05

Paluu Raamatun ulkopuoliset tietolähteet.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron