NAISPAPPEUS

Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne. Sananl. 1:23

NAISPAPPEUS

ViestiKirjoittaja pertsa2010 » 25.10.2013 10:59

:cool: ,,,,,,, :-o Kuva

NAISPAPPEUS JA NAISEN OPETTAJAN TOIMI
Jeesus valitsi vain MIEHIÄ apostoleiksi ja sitä hän ei tehnyt taatusti sattumalta.

Naispappeutta ei voida tarkastella tasa-arvokysymyksenä kuten nykyiset yltiöliberaalit tekevät,sillä
kummallekin sukupuolelle riittää tehtävää - on töitä joista mies ei selviä ja tehtäviä jotka
eivät sovi naisiIle.
Miehet sopivat tehtäviin jotka vaalivat opillista puhtautta ja naisilla on vahva puoli tuo empatian
tuntemisen kyky johon miehillä ei taas ole luontaisia taipumuksia.
Kuitenkin - jos papittaret ottaisivat Sanan tosissaan he eroaisivat viroistaan.

Apostoli Paavali lähestyy ongelmaa seuraavasti :

1.Timot.
2:11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
2:12 mutta minä en salli, että vaimo OPETTAA, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa


Paavali perustaa tuon yo. opetuskieltonsa luomiskertomuksen pohjalle :

1.Timot.
2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.


Tuossa Paavali viittaa lakiin eli tooraan :

1.Korinttolaiskirje:
14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin LAKIKIN sanoo

ja Laki sanoo näin :

1.Mooseksen kirja :
3:16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua VALLITSEVA."


Noihin asioihin Paavali siis perusti naisten puhe ja opetuskiellon.

Naisilla on kuitenkin lupa profetoida :

1.Korinttolaiskirje :
11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.
11:4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.
11:5 Mutta jokainen VAIMO, joka RUKOILEE tai PROFETOI pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.
3:2 Niin tulee siis SEURAKUNNAN KAITSIJAN olla nuhteeton, YHDEN VAIMON MIES, raitis, maltillinen,
säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,


SEURAKUNNAN KAITSIJAN TULEE OLLA SIIS MIES.

1.Kor.
3:3 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne
3:12 Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon MIES, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva

_______________________________________________________________________________________
Tiituksen kirje
1:5 Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin VANHIMMAT,
1:6 jos missä olisi joku nuhteeton, YHDEN VAIMON MIES, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.
1:7 Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä.

_______________________________________________________________________________________
1.Kor.
11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että MIES on VAIMON pää ja että Jumala on Kristuksen pää.
11:4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.
11:5 Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai PROFETOI pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.


Profetoiminen on siis naisille sallittua.

1.Kor.
14:35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä HÄPEÄLLISTÄ on naisen puhua seurakunnassa.
14:36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
14:37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on HERRAN KÄSKY.
14:38 Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.

Koska Profetoiminen on naisille sallittua puhekiellon on ymmärrettävä siis koskevan naisten opettamista
seurakunnan paimenen ominaisuudessa
_______________________________________________________________________________________
Erinäisiä kiistakysymyksiä

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Naine ... uus#Junias

Junias
Room 16:7: Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle, heimolaisilleni ja vankeustovereilleni, joilla on suuri arvo apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.

Tätä Raamatun kohtaa naisjohtajuuden kannattajat mielellään siteeravat. Junias ei ole naisapostoli eikä välttämättä (mies)apostolikaan. Heimolaisilleni sanan edessä on maskuliininen artikkeli, koska Andronikus sekä Junias olivat juutalaisia miehiä, jotka olivat Paavalin heimotovereita. Maskuliini artikkeli paljastaa Juniaan olevan todella MIES.

Room 16:7 aspasasthe andronikon kai iounian tous sungeneis mou kai sunaikhmalootous mou hoitines eisin episeemoi en tois apostolois oi kai pro emou gegonasin en Khristoo.

Olivat Paavalin vankeusTovereita joten sopii olettaa heidän olleen siitäkin
syystä miehiä.
_______________________________________________________________________________________
Priskilla ja Akylas

Apt 18:24-26: Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa. Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen. Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.

Joskus perustellaan tämän kohdan perusteella nais-johtajuutta. Apollos oli väkevä Raamatussa, mutta tunsi vain Johanneksen kasteen, jonka seurauksena Priskilla ja Akylas kahden kesken selvittivät Apollokselle kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Tässä ei ole mitään todistetta naisjohtajuudelle. Jos uskovien kasteella käynyt nainen selvittää miehensä kanssa Johanneksen kasteella käynyttä ottamaan kasteen Herran Jeesuksen nimeen, niin se ei tee Priskillasta eikä kenestäkään muustakaan naisesta seurakunnan KAITSIJAA.


Foibe Kenkrean seurakunnan palvelija

Room 16:1,2: Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija, että otatte hänet vastaan Herrassa, niinkuin pyhien sopii, ja autatte häntä kaikessa, missä hän teitä tarvitsee; sillä hän on ollut monelle avuksi ja myöskin minulle.

Sisar Foibea Paavali arvosti, koska hän todella palveli ja oli ollut monelle uskovalle avuksi. Jotkut yrittävät tämän kohdan perusteella opettaa naisen voivan johtaa seurakuntaa. Tästä ei käy mitenkään ilmi, että Foibe olisi johtanut seurakuntaa tai, että nainen voi johtaa seurakuntaa. Sana avuksi on kreik.prostatis, auttaja, huoltaja. Hebr. UT:ssa Room 16:2:ssa on tässä sana ezer, joka tarkoittaa apu sekä auttaja, joka on sama sana kuin 1 Moos 2:18:ssa oleva apu ezer, jonka Jumala loi miehelle. Joten kyllä sana prostatis tarkoittaa auttamista ei johtamista.


Linkkejä
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Naine ... uus#Junias
http://www.priscilla.fi/nainen-ja-pasto ... appisviran
Avatar
pertsa2010
Ylläpitäjä
 
Viestit: 90
Liittynyt: 24.10.2013 09:05

Paluu Hengellisiä asioita ja kirjoituksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron