EHTOOLLISESTA

Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne. Sananl. 1:23

EHTOOLLISESTA

ViestiKirjoittaja pertsa2010 » 25.10.2013 12:49

Kuva

EHTOOLLISESTA
Ehtoollista vietetään Jeesuksen toivomuksen mukaisesti hänen muistokseen 1.Kor. 11:25
Golgatalla alkoi Uusi Liitto , jonka teki mahdolliseksi Jeesuksen veriuhri ja ruumiin kuolema.
Korinttolaiskirje ja Luukas kertovat ehtoollisen olevan muistoateria ja täten Matteus 26:28 puhuu vertauskuvallisesti
syntien anteeksiantamuksesta.

Luukkaan evankeliumi :
22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Luterilainen kirkko opettaa Kristuksen veren ja ruumiin olevan LÄSNÄ leivässä ja viinissä , mutta katolinen kirkko
opettaa leivän ja viinin muuttuvan Kristuksen ruumiiksi ja vereksi papille virkaanvihkimyksen sakramentissa annetun kyvyn johdosta.Se tarkoittaa,että jokaisessa ehtoollisessa katoliset uhraavat Kristuksen uudestaan ja uudestaan loputtomasti.Kummatkaan käytännöt eivät ole oikein Raamatun mukaisia.Emokirkolla ja myös tytärkirkolla näyttäisi
olevan hivenen toisiaan muistuttavat ehtoolliskäsitykset ja heillä on noita yhtenevyyksiä myös esimerkiksi kymmenessä
käskyssä.Kummatkaan ehtoollisen määrittelyt eivät ole kuitenkaan Raamatun mukaisia.

Kun Paavali kirjoitti korinttolaiskirjeensä Jeesus oli jo kuollut plus ylösnoussut ja hän kertoo (1.Kor.11:23)
saaneensa Jeesukselta ITSELTÄÄN tiedon ehtoollisen merkityksestä.Paavali ei opettanut ,että ehtoollisessa saataisiin
synnit anteeksi.

Ehtoollinen on muistoateria Jeesuksen ristin kuolemasta ja Hänen ylösnousemuksestaan.Hän oli viaton
uhrikaritsa , jonka antaman veriuhrin kautta annetaan synnit anteeksi niille , jotka parannuksen teon
jälkeen ottavat uskossa vastaan Herran Jeesuksen.Leipä ja viini kuvaavat Golgatalla tapahtunutta
sovitustyötä ,jossa on syntien anteeksiantamus.

Jeesuksen asettaessa ehtoollisen ja viettäessä sitä opetuslasten kanssa Golgatalla tapahtuva syntien sovitus oli vielä
edessäpäin.Kun me vietämme ehtoollista tässä hetkessä niin uhri syntien sovitukseksi on jo vuodatettu Golgatalla.
Ehtoollinen ei siis ole syntien anteeksisaamiseksi vaan Jeesuksen muistoksi.

Ennen ehtoolliselle menoa on hyvä pitää Jeesuksen kanssa pieni "juttutuokio" mahdollisista selvittämättömistä asioista ja yleensäkin hiljentyä ja valmistautua ehtoolliseen.
***************************************************************************************
1.Korinttolaiskirje :
11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa

**************************************************************************************
Matteuksen evankeliumi :
26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini."
26:27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

**************************************************************************************************************************************
Luukkaan evankeliumi :
22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan


KETKÄ SITTEN SAAVAT OSALLISTUA EHTOOLLISEN VIETTOON?
Kaikki uudestisyntyneet kastetut uskovat hyväksytään Jumalan Seurakunnan
jäseniksi ja sen jälkeen ehtoollisyhteyteen.Vauvakastetta ei voida hyväksyä kasteeksi.

Linkkejä :
Petri Paavola
http://www.kotipetripaavola.com/Ehtoollinen.html
Avatar
pertsa2010
Ylläpitäjä
 
Viestit: 90
Liittynyt: 24.10.2013 09:05

Paluu Hengellisiä asioita ja kirjoituksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron