Johdatuksen hinta

Jos kirjoitukset ovat pitkiä luettavia, tuo ne tähän.

Johdatuksen hinta

ViestiKirjoittaja noomi » 22.01.2015 09:15

    Kuva

Johdatuksen hinta
Tapani Suonto

Ihminen on aina ja kaikkina aikoina etsinyt elämäänsä johdatusta. Moni kysyy sitä tänään pörssimeklareilta, kiinteistökauppiailta tai avioliittoneuvojilta. Toiset etsivät sitä horoskoopeista tai ennustajilta. Jokaista ihmistä vaivaa sama kipeä kysymys: ”Mitä minun pitäisi tehdä, mikä on oikea suunta tai oikea ratkaisu?”

Meille kristityille on annettu yksi suuri etuoikeus: meille on annettu mahdollisuus elää Pyhän Hengen johdatuksessa. "Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen." (Jer.31:9)

Johdatus on ollut yksi keskeisiä kulmakiviä myös One Wayn työssä. Tiedostamme sen, että me voimme aina kulkea omia teitämme ja tehdä vain sen mitä itse haluamme, mutta sillä tiellä ei ole todellista siunausta. Siksi etsimme kaikessa Jumalan tahtoa ja Hänen johdatustaan.

"Jos taritset elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun, niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä, ja sinun pilkkopimeäsi on oleva niin kuin keskipäivä. Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niin kuin runsaasti kasteltu puutarha, niin kuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu." (Jes.58:10-11)

Kuinka kauniin lupauksen Raamattu antaakaan Jumalan lapselle. Mutta samalla siihen sisältyy hyvin selkeä viesti: Johdatus maksaa sinulle. Lopulta se maksaa sinulle kaiken.
Sydän ratkaisee

Aabraham, uskon isä, kulki pitkän koulun ja oppi käytännössä, mitä on elää Jumalan johdatuksessa:

"Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen". Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon". Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa. Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen". Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi". (1 Moos.22)

Moni saattaa kysyä, miten on mahdollista, että rakastava Jumala halusi Aabrahamin uhraavan oman poikansa Iisakin. Ei Jumala todellisuudessa Iisakin henkeä halunnut vaan Aabrahamin sydämen. Hän halusi Aabrahamin kokonaan, sillä vain sellaista ihmistä Jumala kykenee johdattamaan minne ikinä Hän tahtoo.

Se, että Jumala sai Aabrahamin sydämen, oli suuri voitto ja siunaus Aabrahamille. Se oli myös suuri siunaus Iisakille ja koko Aabrahamin suvulle. Se oli siunaus koko maailmalle, myös sinulle ja minulle. Me saamme nauttia tuon uskon miehen saavuttamista hengellisistä siunauksista vielä tänäkin päivänä.

Se, että Jumala saa sinun sydämesi kokonaan, on suuri siunaus sinulle itsellesi ja myös sinun koko perheellesi ja suvullesi. On mahdotonta kulkea Jumalan johdatuksessa Jumalan teitä ja täyttää Hänen tahtoaan, jos Hän ei ole saanut meidän sydäntämme kokonaan.
Vaikka ei pelastaisikaan

Danielin kirja kertoo, kuinka Danielin ystävät oli tuomittu tuliseen pätsiin. Se tapahtui siksi, että he eivät suostuneet kumartamaan kultaista kuvapatsasta. He halusivat vaeltaa Jumalan tahdossa. He olivat valmiita kärsimään kuolemanrangaistuksenkin ennemmin kuin toimimaan vastoin Jumalan tahtoa. Kun heitä uhattiin kuolemalla tulisessa pätsissä, he sanoivat: "Jos niin käy, voi meidän Jumalamme kyllä pelastaa meidät tulisesta pätsistä, ja hän pelastaa myös sinun kädestäsi, kuningas. Ja vaikka ei pelastaisikaan, niin tiedä se, kuningas, että me emme palvele sinun jumaliasi emmekä kumartaen rukoile kultaista kuvapatsasta, jonka sinä olet pystyttänyt." (Dan. 3:17-18)

Heidän periaatteensa oli: Minä elän riippumalla kiinni Kristuksessa ja jos sitä armoa ei suoda, että saan niin elää, niin sitten minä kuolen riippumalla kiinni Kristuksessa. Kokosydämisyys tarkoittaa sitä, että tapahtuu mitä tahansa, minä seuraan Herraa. Tuota sydämenlaatua Jumala elämämme matkalla etsii ja siksi usein myös koettelee meitä. Danielin ystäville se merkitsi tulista pätsiä. Harvaa meistä koetellaan samalla tavalla konkreettisesti, mutta jokaisen sydämenlaatu tutkitaan. Siksi Raamattu sanoo: "Yli kaiken varottavan varjele sydämesi."

Johdatuksessa elämisen yksi edellytys on se, että ymmärrämme johdatuksen arvon: se on ainoa tie, jolla löytyy todellinen elämä. Johdatuksessa eläminen on Kristuksessa elämistä. Johdatuksessa eläminen on sitä, että me rakastamme Jumalaa yli kaiken. Rakkautta Jumalaan on se, että haluamme tehdä Hänen tahtonsa.

Hyvässä maineessa ja pahassa

Johdatuksessa eläminen tarkoittaa sitä, että jos en voi elää Kristuksessa ja Hänen tahdossaan hyvässä maineessa ja kunniassa, niin sitten huonossa maineessa, mustamaalattuna ja pilkattuna.

Jos hyvä maine on meille tärkeintä ja riipumme siinä kiinni emmekä yksin Kristuksessa, emme kestä, kun meidän tulee astua johdatuksessa eteenpäin. Johdatuksessa eläminen on merkinnyt monille Jumalan palvelijoille hylkäämistä, halveksimista ja jopa ankaraa tuomiota, ei vain maailman vaan myös seurakunnan taholta. Hyvä esimerkki on Martti Luther, joka lähti seuraamaan Jumalan johdatusta, naulasi teesinsä Wittenbergin kirkon oveen ja sai suuren osan senaikaista kristillistä maailmaa kimppuunsa.

Moni kristitty on tullut jopa erotetuksi seurakunnastaan siksi, että on päättänyt kuunnella Pyhää Henkeä ja astua eteenpäin Jumalan johdatuksessa. Moni on lähtenyt lähetyskentille kovan arvostelun säestyksellä, mutta tänään kukaan ei kyseenalaista heidän kutsumustaan. Työn hedelmät ovat puhuneet heidän puolestaan.

Johdatuksessa eläminen ei ole helppoa. Me voimme joskus epäonnistuakin, mutta parempi on yrittää jotain ja vaikka epäonnistua siinä, kuin olla yrittämättä mitään ja onnistua siinä. Ei maine saa olla meille tärkeintä vaan Jumalan tahdossa eläminen. Jos joskus epäonnistumme ja erehdymme sillä tiellä, emme menetä muuta kuin maineemme ja se saa mennäkin. Pienet nöyryytykset tekevät meidän ylpeälle luonnollemme vain hyvää, sillä nöyryyttä voi oppia vain nöyryytysten kautta.
Sodanjulistus

Johdatuksessa eläminen merkitsee sodanjulistusta perkeleelle. Samalla hetkellä kun me alamme kokosydämisesti etsiä vain Jumalan tahtoa ja kulkea Pyhän Hengen johdatuksessa eteenpäin, perkele ryhtyy kokoamaan voimiaan suistaakseen meidät tältä tieltä. Siksi on mahdotonta kulkea johdatuksessa, jos ei ole valmis maksamaan hintaa.

Jumala halusi Aabrahamin uhraavan Iisakin, koska hän halusi Aabrahamin sydämen kokonaan. Ilman tuota kokosydämisyyttä ei kukaan kykene kestämään ja kulkemaan johdatuksessa. Siksi Jumala aina ensin tutkii sydämemme, ennen kuin Hän uskoo meidän varaamme suunnitelmiaan.

Paavalilla oli yksi ylevä päämäärä elämässään: saada nähdä Jumalan suunnitelman toteutuvan elämässään, saada elää Hänen johdatuksessaan. Mutta mitä se maksoi Paavalille?

"Olen ollut vankeudessa, minua on ruoskittu ylen paljon, olen monta kertaa ollut kuoleman vaarassa. Juutalaisilta olen viidesti saanut neljäkymmentä lyöntiä, yhtä vaille; kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua kivitettiin, kolmesti olen joutunut haaksirikkoon, vuorokauden olen meressä ajelehtinut; olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä; ollut työssä ja vaivassa; paljon valvonut, kärsinyt nälkää ja janoa, paljon paastonnut, kärsinyt vilua ja alastomuutta." (2 Kor. 11:23-27)

Haluan tänään sanoa sinulle: monenlaiset vastoinkäymiset, vastustukset ja vaikeudet ovat osa johdatuksessa elämistä. Johdatuksessa eläminen maksaa sinulle!

Kuva

Johdatuksen siunaus

Vaikka johdatuksessa eläminen maksaa meille, sen tuoma siunaus on moninkertainen maksettuun hintaan nähden.

"Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niin kuin runsaasti kasteltu puutarha, niin kuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu." (Jes. 58:10-11)

Eikö ole kaunis kuvaus johdatuksen siunauksesta? Saat olla kuin runsaasti kasteltu puutarha ja lähde, josta vesi ei koskaan puutu. Saat olla elävän veden lähteenä ja täynnä elämää!

Kun Joosua lähti kerran liikkeelle Jumalan johdatuksessa kohti luvattua maata, hän sai maistaa johdatuksen siunausta. Hänen ei tarvinnut montaa askelta ottaa, kun kauhu valtasi viholliset.

”Kun me sen kuulimme, raukesi meidän sydämemme, eikä kenessäkään ole enää rohkeutta asettua teitä vastaan; sillä Herra, teidän Jumalanne, on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä.” (Joos. 2:11)

Ympäröivät kansat tunsivat tuon erämaassa harhailevan kansan ja tiesivät, ettei siitä ole mihinkään. ”Heidän paikkansa on erämaassa, mutta meidän paikkamme on vehreillä laitumilla.” Israel oli ollut säälittävä joukko vaeltaessaan erämaan kurjuudessa. Mutta kun he astuivat johdatuksen tielle kohti Jumalan lupauksia, vihollinen kauhistui ja lamaantui.

Vain johdatuksessa elävät ovat viholliselle vaarallisia. Jumalan johdatuksessa elävällä kansalla on Jumalan auktoriteetti. Vain sellaiset voivat voittaa vihollisen linnoituksia. Siksi johdatus on niin tärkeätä ja siksi sitä vastustetaan niin paljon.
Rikasta elämää

Johdatuksessa eläminen ei ole kenellekään helppoa, koska juuri sitä vihollinen vastustaa, mutta se on rikasta, mielekästä ja motivoivaa. Se voi joskus olla elämää myrskyn silmässä, mutta todellisuudessa hinta on pieni, kun uskomme, että Jumala on hyvä. Hän on aina lopulta voittaja niiden elämässä, jotka rakastavat Häntä yli kaiken.

Paavali oli saavuttanut suuren kunnian ja aseman juutalaisessa maailmassa. Mutta hän luki sen kaiken roskaksi päästessään maistamaan Jumalan johdatuksen ihanuutta ja elämään elävässä yhteydessä Jumalan kanssa – toteuttamaan Jumalan iankaikkisia suunnitelmia. Sen rinnalla kaikki muu oli roskaa.


"Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä."

Paavali ymmärsi, että johdatuksessa eläminen vie luonnollisen ihmisen heikkouteen, mutta hengellisen ihmisen väkevään Jumalan voimaan.

Mekin olemme saaneet kokea viime aikoina tuota samaa heikkoutta, vainoa ja ahdistusta. Olemme olleet monella tavalla kuin maahan kukistettuja. Tuskin koskaan aikaisemmin olemme joutuneet elämään niin monien myrskyjen keskellä samanaikaisesti sekä Suomessa että lähetyskentillämme. Myös erilaiset henkilökohtaiset tragediat ja sairaudet ovat pysäyttäneet monia. Mutta samaan aikaan Jumala on toiminut ja toteuttanut omia suunnitelmiaan.
Uskon kautta

Kerran Mooses lähti astumaan Jumalan johdatuksessa eteenpäin. Mistä Hän sai voiman?

"Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä. Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa, katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti." (Hepr. 11:24-26)

Johdatuksessa elämisellä on aina oma hintansa. Siksi se ei ole mahdollista ilman uskoa. Meidän täytyy uskon kautta kääntää katseemme tulevaan silloin, kun täällä ajassa elämä koettelee meitä.

Jumala palkitsee ne, jotka ovat Hänelle koko sydämestään antautuneita ja joiden elämän suurin päämäärä on löytää aina ja kaikessa vain Hänen johdatuksensa. "Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä." (Ilm. 21: 14)

Miksi noissa porteissa on apostolien nimet? Jumala palkitsee heidät heidän uskollisuutensa mukaan. Heidän elämänsä ei ollut helppo. Yhtä lukuun ottamatta heidät kaikki tapettiin, mutta he eivät kärsineet turhaan.
Ei Jumala ole väärämielinen

"Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette." (Hepr. 6: 10)

Pienikin uskollisuus pannaan muistiin. Meitä ei palkita sen mukaan, miten ihmeellistä palveluksemme oli kerran ihmisten silmissä, vaan sen mukaan, miten uskollisia olimme siinä, mitä Herra meiltä odotti.

"Sillä joka antaa teille juodaksenne maljallisen vettä siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia, totisesti minä sanon teille: se ei jää palkkaansa vaille." (Matt. 9: 41)

Vesilasin ojentaminen ei ole suuri teko, mutta sekin tullaan palkitsemaan taivaissa. Miten arvokasta onkaan kaikki muu vaivannäkö, johon olet ryhtynyt. Kaikki hyvä, mitä teet lähimmäisillesi, merkitään muistiin.

Miksi Raamattu korostaa sitä näin voimakkaasti? Meidän osamme ikuisuudessa määräytyy sen mukaan, miten me täällä ajassa vaellamme ja miten Jumalan hyvä tahto sai toteutua elämässämme. Miten me saimme armosta kulkea Jumalan johdatuksessa ja tehdä Jumalan ennalta valmistamia tekoja.

Miksi kaikki eivät näin elä elämäänsä? Se johtuu heidän epäuskostaan. Kerran he sanovat taivaassa: ”Voi miksi en uskonut, mitä Raamattu sanoo. Olisin voinut tehdä niin paljon enemmän hyvää, kun olisin ymmärtänyt sen merkityksen.”

"Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan." (Ilm. 22:12)

Pelastus on ilmainen ja sen edestä me emme voi tehdä mitään. Pelastus perustuu yksin Kristuksen työhön Golgatalla. Mutta yksikään hyvä teko ja uskollisuus Jumalalle eivät jää taivaassa palkkaansa vaille.

Kun psalminkirjoittaja ymmärsi, miten suuren aarteen hän omistaa, hän kirjoitti: "Minä riemuitsen sinun puheestasi, niin kuin suuren saaliin saanut." (Ps. 119:162)
Harjoita hengellisyyttä

Hengellisiä siunauksia voi saada vain hengellinen ihminen. Harjoita hengellisyyttä. Panosta siihen kaikki elämässäsi ja et kadu sitä päätöstä koskaan. Älä laske kustannuksia, kun on kyse Jumalan tahdon löytämisestä kaikessa elämässäsi. Mikään hinta ei ole liian suuri siihen voittoon ja siunaukseen verrattuna, jonka tulet kerran perimään. Kun sen ymmärrät, sinäkin tulet riemuitsemaan, niin kuin suuren saaliin saanut.
Kuva

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". Ap. t. 16:31
Avatar
noomi
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1827
Liittynyt: 23.10.2013 17:20

Paluu Hengelliset Pitkät kirjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron