Rakkaus, näky ja uskon henki – kolme tärkeää kysymystä

Jos kirjoitukset ovat pitkiä luettavia, tuo ne tähän.

Rakkaus, näky ja uskon henki – kolme tärkeää kysymystä

ViestiKirjoittaja noomi » 02.01.2014 14:57

    Kuva

Rakkaus, näky ja uskon henki – kolme tärkeää kysymystä

Aki Miettinen

”Kun kaikki amorilaisten kuninkaat, jotka asuivat tällä puolen Jordanin, lännen puolella, ja kaikki kanaanilaisten kuninkaat, jotka asuivat meren rannalla, kuulivat, kuinka Herra oli kuivannut Jordanin veden israelilaisten tieltä, kunnes he olivat kulkeneet yli, niin raukesi heidän sydämensä, eikä heissä enää ollut rohkeutta asettua israelilaisia vastaan. Siihen aikaan Herra sanoi Joosualle: ”Tee itsellesi kiviveitsiä ja ympärileikkaa taas israelilaiset toistamiseen.” (Joos. 5:1-2)

Joosua kuvaa luvatun maan valloittamista ja kertomus siitä on erittäin jännittävä. Kun yrität ajatella itsesi mukaan näihin tapahtumiin, sinulla on todella hyvä syy tutkia raamattua.

Kuvittele itsesi Joosuan kuvaamaan tilanteeseen tuon Israelin sotajoukon johtajana. Ihmiset olivat juuri kävelleet kuivina Jordanin ylitse. Nyt oltiin luvatussa maassa leirissä. ”Tiedustelupalvelu” kertoo, että vihollisen sydän on rauennut ja että he eivät enää rohkene käydä Israelia vastaan. Kun luvattu maa näin on auki, niin Herralta tulee käsky: ”Tee itsellesi veitsiä ja ympärileikkaa kansa.” Joosua sotajoukon johtajana varmasti ajattelee, että nythän pitäisi tehdä jousia, kilpiä ja miekkoja vihollisia varten. Ei, Jumala kehottaa tekemään kiviveitsiä siksi, että ympärileikataan kansa.

Jumala ei toimi meidän logiikkamme mukaan vaan niin kuin kaikkivaltias suvereeni kuningas. Tätä me rukoilemmekin: ”Tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi.” Me olemme parhaillaan omassa luvatussa maassamme eli Suomessa ja meillekin on annettu käsky vallata maa, todistaa Jeesuksesta, ei ainoastaan oman maamme rajojen sisällä vaan aina maan ääriin asti. Ja se on käsky eikä kehotus. Tunnustamme helposti Jeesuksen herrauden, mutta onko hän todella Herra myös arjessamme?

Kiviveitsen tarkoituksena oli valmistaa kansa, saada se hengellisesti Jumalan edessä sellaiseksi, että se oli kelvollinen valloittamaan luvatun maan. Ympärileikkaus symboloi uudestisyntymistä. Oikea Jumalan lapsi on sellainen, jonka sydän on ympärileikattu eli uudestisyntynyt. Jumalan sana on miekka. Meidänkin tulee ensin antaa tämän miekan lävistää oma sydämemme ennen kuin olemme kelvollisia valloittamaan ihmisiä Jumalalle.

Rakastanko minä Jeesusta?

Ensimmäinen kysymys, kun lähdemme tekemään Jumalan valtakunnan työtä, on: Onko Jeesus todella Herrani? Rakastanko minä Jeesusta?

Pietari joutui vastaamaan tuohon kysymykseen, kun hän oli sadatellen kieltänyt Jeesuksen kolmesti. Johanneksen 21 luku kertoo, miten Pietarin oli vastattava kolme kertaa kysymykseen, jonka Jeesus, ylösnoussut Herra hänelle esitti: ”Pietari, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä muut?” ”Olenko minä sinulle rakas?”

Jumalan valtakunnan työ ei ole työsuhde. Toimintamme ei saa perustua siihen, että meillä on työsuhde Kristukseen, vaan siihen, että olemme rakkaussuhteessa Jeesukseen. ”Ruoki, kaitse, ruoki minun lampaitani”, antaa Jeesus tehtävän Pietarille. Jos teemme jotakin pakosta tai pelosta, työsuhteestamme muodostuu orjantyötä, koska emme tajua sitä, että Jumala rakastaa meitä. Jumala on päättänyt rakastaa meitä
Varsinkin suomalaisen miehen on vaikea uskoa, että häntä rakastetaan ehdoitta. Minussa ei ole mitään sellaista, miksi Jumalan olisi syytä rakastaa minua, hän ajattelee. Mutta Jumalan rakkaus ei ole tunne. Hän on päättänyt rakastaa sinua ja jokaista ihmistä. Ja minkä Jumala päättää, sen Hän pitää.

Kriittinen kysymys on: haluatko sinä olla tämän rakkauden kohteena, avautua sille? Rakkaudelle avautuminen ei ole helppoa, koska se on aina riskin ottamista. Rakkaus tekee joskus kipeää. Jumalan rakkauteen kuuluu niin paljon asioita. Se ei ole vain hempeää lepertelyä vaan Jumalan tekoja.

”Siinä on rakkaus, ei siinä että me rakastamme Jumalaa vaan siinä, että Hän ensin rakasti meitä ja antoi ainoan poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.” (1 Joh. 4:10) Tämän rakkauden pitäisi herättää sellaista vastarakkautta, että se ei salli sinun olla toimettomana. ”Kristuksen rakkaus vaatii…” (2 Kor. 5:14) Kun rakkaus vaatii, se on ihan eri asia kuin että työnjohtaja vaatii.

jatkuu

_________________
Kuva

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". Ap. t. 16:31
Avatar
noomi
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1827
Liittynyt: 23.10.2013 17:20

Re: Rakkaus, näky ja uskon henki – kolme tärkeää kysymystä

ViestiKirjoittaja noomi » 02.01.2014 14:59

Kuva

Kuinka osoitat rakkauttasi?

Sen tähden kysyn vielä: Onko Jeesus sinulle rakas? Kuinka osoitat rakkauttasi Hänelle? Siihen liittyy mm. ajankäyttösi. Rakastatko Häntä niin paljon, että aamuisin luet viisi minuuttia Hänen rakkauskirjettään Uutta testamenttia?

Tämä rakkauskysymys on kriittinen kysymys. Jos Jeesus on meille rakas, numero yksi elämässämme, siitä seuraa automaattisesti, että meillä on aina aikaa olla Hänen kanssaan. Panemme kaikki muut asiat sivuun siksi, että saisimme olla Hänen kanssaan. Sanomme, että Hän on Herra, mutta onko Hän Herra? Jos Herra käskee, että menkää ja saarnatkaa evankeliumia ja todistakaa, niin teemmekö niin?
Jos me rakastamme Kristusta, rakastamme myös Hänen valtakuntaansa ja haluamme vaikuttaa siihen, että Hänen valtakuntansa työ etenee ja laajenee.

Jos rakastamme Jeesusta, niin eurojen merkitys elämässämme vähenee. Niitä rupeaa löytymään myös valtakunnan työhön. Käy niin kuin Makedoniassa, jossa seurakunta vaatimalla vaati, että se saisi tukea veljiä Jerusalemissa. Ei tätä saanut aikaan lakihenkinen saarna Paavalilta vaan Jumalan armo ja rakkaus.
Toivon, että rehellisesti kysyt itseltäsi: Rakastanko minä Jeesusta? Hyväksynkö sen, että sille voidaan asettaa joitakin mittareita? Esim. ajankäyttö eli se, paljonko aikaa vietät rakkaasi kanssa, kertoo rakkautesi määrästä. Ei perhe-elämässäkään vaimo usko, että mies rakastaa häntä, jollei tämä säännöllisesti sano ja osoita sitä.

Tähän liittyy myös se, että jos väitämme, että rakastamme Jeesusta, jota emme näe, mutta vihaamme veljeämme, jonka näemme, me olemme evankelista Johanneksen mukaan valehtelijoita.

Onko sinulla taivaallinen näky?

Toinen tärkeä kysymys on: Onko minulla taivaallinen näky? Luvattuun maahan tultiin sen näyn pohjalta, jonka Jumala oli antanut Moosekselle.

Näky ei kuitenkaan ole sama kuin tehtävä. Mooseksen tehtävänä oli johtaa kansaa, mutta hänen näkynsä oli luvatusta maasta. Koska hän ”ikään kuin näki sen, mitä oli luvattu” (Hepr. 11:27), hän kesti erämaavaelluksen ja napisevan kansan. Paavalin tehtävänä oli julistaa evankeliumia, mutta hänen näkynsä oli ihmisten muuttuminen. Samoin apostoleilla. Sen tähden hekin kestivät ja jaksoivat. Katso 2 Kor. 1. luvusta, mitä he saivat kestää. Jos heillä ei olisi ollut taivaallista näkyä siitä, että evankeliumi muuttaa ihmisiä, niin työ olisi loppunut heti ensimmäisiin vainoihin.

Onko meillä näky? Jos taivaallinen näky siitä, että evankeliumi toimii tänäänkin, saa vallata jokaisen meistä ja lähdemme rakkauden pakottamina liikkeelle, mikään ei voi meitä estää. Uskotko sinä, että näky Kristuksesta muuttaa tänäkin päivänä ihmisten elämiä? Raamattu sanoo, että Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Jumalan voima on tänään sama kuin silloin, kun sinä tulit uskoon tai kenties jopa suurempi, koska vastustus kasvaa.

Jos ajattelemme, että tänä päivänä maailmassa on evankelioitavia enemmän kuin koskaan, niin me vain masennumme. Rukoilkaamme siksi, että Jumala saisi kääntää nämä hurjat tilastot taivaalliseksi näyksi, jonka varassa saamme lähteä liikkeelle. Silloin tilanne muuttuukin meille haasteeksi.

Onko näkymätön maailma sinulle todellinen tukijoukko? Muistathan, että kun olet Herran kanssa, sinä yksin muodostat enemmistön. Se on Jumalan matematiikkaa. Jos Herra on sinun kanssasi, niin sinä olet enemmistö siellä, missä olet. Ja sen tähden olet kykenevä täyttämään taivaallisen näkysi.

jatkuu
Kuva

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". Ap. t. 16:31
Avatar
noomi
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1827
Liittynyt: 23.10.2013 17:20

Re: Rakkaus, näky ja uskon henki – kolme tärkeää kysymystä

ViestiKirjoittaja noomi » 02.01.2014 14:59

_________________
Kuva

Onko sinulla uskon henki?

Jotta voimme panna tämän käytäntöön, tarvitsemme uskon hengen. Kolmas kysymys onkin: Onko sinulla uskoa? Hepr. 11 luku kertoo raamatullisesta uskosta, joka on melko erilaista kuin se, mitä eräät liikkeet tänä päivänä uskosta opettavat. Äärijulistushan menee niin, että jos uskot, pysyt aina nuorena, terveenä ja rikkaana.

”Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.” (Hepr. 11:1) Ei uskonsankareiden elämä ollut mikään menestystarina inhimillisen mittapuun mukaan. Heistä sanotaan, että he tulivat väkeviksi sodissa. Ei se, että joudumme sotiin ja että meitä vainotaan, ole mitään sellaista, mitä tavoittelisimme. Mutta jos me uskossa seuraamme Kristusta, niin saamme varautua siihen, että tämä johtaa meidät niin kuin Jeesuksestakin sanotaan: ”Henki johti hänet erämaahan kiusattavaksi.” (Matt. 4:1) Kristuksen vaikuttama usko
Meillä on tänä päivänä täysin väärä käsitys siitä, mitä merkitsee usko, jonka Kristus saa meissä vaikuttaa. Se voi merkitä sitä, että olemme pimeydessä kolme kuukautta jotain koulutusta tai muuta tarkoitusta varten. Se voi merkitä, että meitä vainotaan, pilkataan, että joudumme vaikeuksiin ja koettelemuksiin.

Tällainen usko ei kuitenkaan sovi tämän päivän ihmisille, ei edes uskoville. Emme halua kuullakaan, että usko voisi johtaa meidät vaivannäköön ja kärsimyksiin. Kuitenkin Kristus menee tänäänkin sellaisiin paikkoihin, joihin me emme haluaisi mennä. Sellaisten ihmisten tykö, jotka eivät meidän mielestämme ole minkään arvoisia. Me lokeroimme usein ihmisiä: tuossa on niin suuri syntinen, että hän ei kyllä voi koskaan tulla uskoon. Saatamme ajatella, että tuollaiset rökäleet eivät edes ansaitse pelastusta. Mutta vaikka meille olisi olemassa mahdottomia tapauksia, Jumalalle niitä ei ole.
Me olemme niin kuin Joona Niiniven suhteen. ”Ethän sinä, Jumala, tuollaisia ihmisiä voi arvostaa!” Ja jos Jumala kuitenkin arvostaa, pahoitamme mielemme. Niiniven kaikki asukkaat tekivät parannuksen Joonan saarnan vaikutuksesta ja mitä teki Joona? Ruikutti oikein uskonhenkisen lähetyssaarnaajanrukouksen: ”Jumala, kuolema on minulle parempi kuin elämä.” Hänellä ei ollut näkyä siitä, että Jumala todella toimii rajoituksitta.

Usko vai uskonnollisuus?

Tarvitsemme uskon henkeä, että näkisimme Jumalan mahdollisuudet. Aito usko on ihan eri asia kuin uskonnollisuus. Uskonnollisuus hyväksikäyttää Jumalaa. Usko taas on kaukoputki, joka tunkeutuu siihen maailmaan, jossa näemme Jumalan toimivan ja käyttävän välineinään jopa meitä.

Lue Heprealaiskirjeen 11. luku. Vain vaikeuksien kautta tulemme riippuvaisiksi Jumalasta. Vasta kun voimme sanoa rehellisesti uskon hengessä, että Jumala, ilman sinua emme voi mitään tehdä, ja luovutamme kaiken hänelle, Jeesus on elämämme Herra.

Pyydänkin sinua tosissasi kysymään, onko Jeesus Herra elämässäsi, rakastatko sinä Jeesusta. Eikä vain ylistyksessä käsiä kohottaessasi. Paljonko annat rakkaallesi aikaa? Roihuaako ensirakkaus sydämessäsi? Seuraa merkkejä, joita tapahtuu seurakunnissa.

Monessa seurakunnassa näyttää menevän tosi hienosti. Kyllä pyörät pyörivät ilman Jumalaakin – jonkun aikaa. Mutta ne pyörivät kuin karuselli. Musiikki pauhaa ja meillä on hauskaa, mutta emme pääse eteenpäin. Mutta kun Jumala pysäyttää pyörän, huomaamme, että samalta paikalta, mistä lähdimme liikkeelle, joudumme nousemaan myös pois. Kyllä me hauskaa osaamme pitää, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Se on uskonnollisuutta. Usko sen sijaan vie meidät kaduille ja aitovierille.

Näky yhdestä ihmisestä

Onko sinulla taivaallinen näky? Näetkö tilanteen tänä päivänä niin kuin Jumala näkee? Onko sinulla näky yhdestä ihmisestä, joka ei tunne Kristusta, ja että Jumala haluaa käyttää sinua tuon yhden ihmisen voittamiseen vuonna 2010 eli ensi vuonna? Eikö ole tarpeeksi haasteellinen tavoite? Ei meidän mielestämme. Yksi ihminen, vain yksi. Ei, minä haluan olla Billy Graham. Vaikka voittaisit 3 000 ihmistä, joudut aloittamaan yhdestä.

Ajattele nyt, yksi ihminen Kristukselle ja koko taivaassa on juhlat! Eikä sinulla olisi kiirettä eikä hengellistä stressiä, kun sinulla olisi näky vain yhdestä, taivaallinen näky. Rukoile vaikka, kuka tämä ihminen on. Jos laskemme matemaattisesti, niin koko maailman evankeliointiin ei menisi kuin 3,5 vuotta, jos jokainen uskova voittaisi vuodessa aina yhden ihmisen. Mutta onko meillä uskon henkeä siihen, että tämä näky yhdestä, joka ei Kristusta tunne, riittää? Jännittävää elämää
Nämä kolme kysymystä, kolme hankalaa, kohti käyvää kysymystä, ovat tärkeä osa valmistautumistamme siihen, mitä Jumala haluaa meidän tekevän.

Jumala haluaa täyttää jokaisen omansa tänäänkin taivaallisella näyllä ja uskon hengellä, varustaa ja valtuuttaa jokaisen omansa. Myös sinut, joka ajattelet, että minusta ei ole yhtään mihinkään. Hän haluaa käyttää juuri sinua. Hän haluaa osoittaa niin kuin Paavalille, että sinä olet väkevä ase Hänen kädessään. Kannattaa kuitenkin samalla muistaa se, mitä Hän sanoi Paavalille: ”Sinä olet valittu ase minun käsissäni, mutta sinun pitää paljon myös kärsimän minun tähteni.” (Apt. 9:15)

Oletko valmistautunut seuraamaan tällaista Kristusta, rakastamaan tällaista Kristusta? Jos me olemme tähän valmiita, elämästämme tulee merkityksellinen. Se tyydyttää meitä itseämme. Se on haasteellinen. Ja sitä on hyvä ja jännittävä elää, koska emme tiedä koskaan, mihinkä Jeesus huomenna johtaa.

Tällaista Kristusta on valtavan hyvä seurata. Vaikka se sitten veisikin pimeyteen niin kuin psalmi 23 sanoo: ”Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä mitään pelkäisi, koska sinä olet minun kanssani.”

Kun luet tuota psalmia, niin huomaa, että siinä pimeän laakson aikana psalmin kirjoittajan suhde muuttuukin sinuttelu-suhteeksi. Sitä ennen se oli ”Herra on minun paimeneni”. Mutta kun tullaan kuoleman varjon laaksoon, niin en pelkää mitään pahaa, koska sinä olet minun kanssani. Siellä ahjossa, pimeydessä, Herran kasvojen valkeus loistaa. Jumala ei käännä sinulle selkäänsä enää vaan hän kääntää rakastavat Isän kasvonsa sinulle. Hän katsoo sinua suoraan silmiin ja sanoo, että ”minä tahdon siunata sinua, koska olet minulle rakas”. Luota siihen.
Kuva

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". Ap. t. 16:31
Avatar
noomi
Ylläpitäjä
 
Viestit: 1827
Liittynyt: 23.10.2013 17:20


Paluu Hengelliset Pitkät kirjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron