KOLMINAISUUDESTA JA LÄHETYSKÄSKYSTÄ

Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne. Sananl. 1:23

KOLMINAISUUDESTA JA LÄHETYSKÄSKYSTÄ

ViestiKirjoittaja pertsa2010 » 25.10.2013 12:03

Kuva

KOLMINAISUUS JA LÄHETYSKÄSKY
Pyrin tuomaan esiin mitä Raamattu sanoo kolminaisuudesta ja lähetyskäskystä ja minimoimaan omien mielipiteitteni esiintuontia niin paljon kuin katson mahdolliseksi.
Lukija saa rakennuspalikoita jotka on järjestetty tietyllä tavalla ja niistä on
sitten ehkä helpompi muotoilla omia teorioitaan.
Korostaisin vielä ettei tässä tutkita kolminaisuusteorian pätevyyttä vaan kyse
on entiteettien statuksesta ja ne ovat teorian mukaan tasavahvat + samat ja looginen
VIRHE Raamattuun nähden ilmenee juuri siinä.

Jeesus on joka tapauksessa Jumalan Poika kuten Raamatun tekstit Hänestä kertovat.
Hän on myös Kristus - lihaan tullut ja Jumalan Karitsa , joka ottaa pois maailman synnin.
_______________________________
Tuota taustaa vasten voidaan myös pohtia sitä jumaluuskysymystä :
Matteuksen evankeliumi:
28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
_______________________________
Alkuseurakunta ei tuntenut minkäänlaista kolminaisuusoppia ja ensimmäisenä käsitettä käytti Tertullianus
200 - luvulla.

Laajemmin asiaa käsiteltiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 jossa pohdittiin Jeesuksen Kristuksen
olemusta "syvällisemmin."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi

375 jKr. aloitettiin enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.
_________________

Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 taas käsiteltiin erityisesti Pyhää Henkeä. Konstantinopolissa kolminaisuusoppia täsmennettiin siten, että jumaluudessa on kolme persoonaa, jotka ovat yksi ja sama entiteetti, yksi täydellisyys, yksi Jumala.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toinen_eku ... lliskokous
Luopumus alkoi jo apostolien aikana ja kirkollinen lahottajasieni on vaikuttanut aikoihin ja lakiin näihin päiviin asti.
________________
Vuonna 451 pidetyssä Khalkedonin yleisessä kirkolliskokouksessa kolminaisuusoppi hyväksyttiin lopullisesti.

378 jKr. roomalainen piispa Damascus peri keisarilta uskonnollisena johtajana Pontifex Maximum ja Vicarius Christi arvonimet. Näin Rooman paavin istuimesta tuli Baabelista alkaneen ylipappi kultin perillinen. Tästä lähtien kaikilla Rooman piispoilla(paaveilla) on ollut nämä arvonimet. Heti kun Damascuksesta oli tullut Pontifex Maximum tulivat Rooman katoliseen kirkkoon babylonialaiset seremoniat hallitsevaan asemaan ja myös muiden pakanauskontojen oppikäsityksiä alkoi tulla sisälle Rooman kirkkoon.

381 jKr. alkoivat epäviralliset rukoukset neitsyt Marialle Jumalan äidille ja taivaan kuningattarelle.

Raamattu sanoo , että JUMALA ON YKSI ja AINOA siksi se ei myöskään tunne kolminaisuusoppia joka on
kirkkoisien keksintöä rauha heidän sieluilleen!!

Markus :
12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän
Jumalamme, HERRA ON YKSI AINOA;

Efesolaiskirje :
1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

1:16 Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.

Matteus :
16:15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
16:16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika."
Timoteus :
1:17 Mutta iankaikkiselle kuninkaalle, katoamattomalle, näkymättömälle, ainoalle Jumalalle, kunnia ja kirkkaus aina ja iankaikkisesti! Amen.

Jeesus sanoi: "Minä ja Isä olemme yhtä" (Joh 10:30). Yksinään tämä jae näyttäisi viittaavan kolminaisuuteen.
Kuitenkin Johanneksen 17. luvun jakeissa 21,22 Jeesus rukoilee seuraajistaan: "Että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

Tuota asiaa kolminaisuuden konstruoijat eivät ole ymmärtäneet tai se on sivuutettu.
Jeesus siis tarkoitti että hän ja Isä olisivat ominaisuuksiltaan samanlaisia mutta eivät sama entiteetti.
___
"Persoonat" / entiteetit ovat joka tapauksessa erillisiä sillä Jeesus sanoo :

Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.

Jeesuksen JUMALA on häntä SUUREMPI eikä tuo asia mene siis kolminaisuusopin mukaisesti , siten että Jumaluuden kaikki persoonat omaisivat SAMAN / YHTÄ SUUREN STATUKSEN.
Raamatun vastaiset opit on kerta kaikkiaan hylättävä sillä muutoin uppoaa suohon aina vain pahemmin.
___
Tuossa Jeesus korostaa Isän ja Pojan erillisyyttä :

Johanneksen evankeliumi :
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös ISÄNI tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, MINUN ISÄNI tykö ja TEIDÄN ISÄNNE tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö."


Tuossa korostetaan Isän ja Pojan erillisyyttä :
1.Pietarin kirje
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,

Kolossalaiskirje :
1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
1:16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
___
Jeesus on ollut olemassa ennen maailman luomista :

Kolossalaiskirje :
17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun TYKÖNÄSI, ennenkuin MAAILMA OLIKAAN

___
Miika polveutui Juudan suvusta ja syntyi noin vuonna 778 eaa. Moresetin kaupungissa Jerusalemin eteläpuolella.

Miika:
5:2 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.

Tuo asettaa mielestäni Jeesuksen alkuperän muinaisuuteen ja tukee sitä että Hän on Jumalan
Poika.

Jeesuksen alkuperä on siis siis muinaisuudesta , mutta Isällä ei ole alkua eikä loppua - Miika todistaa
Jeesuksen olevan Jumalan poika myös vanhan testamentin mukaan.

Sananlaskut kuvailevat tässä ymmärtääkseni Jumalan Poikaa :

Sananlaskut :

8:22 Herra LOI minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.

Sana loi saattaa merkitä omistamista eli :
Hän omisti minut teittensä aluksi, ennen töitään

En osaa sanoa kun en osaa alkukieliä.
________
8:23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
8:24 Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.

Synnyttämisestä puhutaan tuossa alla :

Psalmit :
2:6 "Minä olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni."
2:7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
2:8 Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.

Poika on Isää alempi :

1.Korinttolaiskirje :15:24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan JUMALAN JA ISÄN haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
15:25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle."
15:26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
15:27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Pojan ja Isän erillisyyttä korostettiin taaas.

____________________________________________________________
Tuossa jakeessa 24:47 Luukas kertoo millä tavalla lähetystyötä on tehtävä ja sen ymmärtäisin alkuperäiseksi
lähetyskäskyksi koska se on Jeesuksen oma säädös ja siitä ilmenee kenen nimeen pelastusta on
saarnattava.

Luukas :
24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
24:46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että KRISTUS oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava HÄNEN NIMESSÄNSÄ kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
24:48 Te olette tämän todistajat.
24:49 Ja katso, MINÄ lähetän teille SEN, jonka minun ISÄNI on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

On siis saarnattava parannusta Hänen nimessään.
Siinä oli alkuseurakunnan lähetyskäsky ja se oli Jeesuksen puhetta - siitä
eteenpäin ihmiset ovat muuttaneet tekstejä.

Kolminaisuusoppi näyttäisi siis olevan Raamatun ulkopuolelta tuotu käsite.
Kaste on kuitenkin kiinteä osa lähetystoimintaa.

JEESUS ON JUMALAN POIKA - SIINÄ YKSI USKOMME KULMAKIVISTÄ.


Jeesus ja Maria olivat Egyptissä Herodesta paossa.
Hoosea:
11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.
Matteuksen evankeliumi:
2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani."

Markus :
14:61Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
14:62 Jeesus sanoi: "OLEN; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä."

Tämä Markuksen lähetyskäsky on myös hyvä.

Markus :
16:14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Johannes :
16:28 Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö."
___
Tuossa Jeesus osoittaa Jumalanpelkoa :

Hebrealaiskirje :
5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
5:6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan."
5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen JUMALANPELKONSA tähden.

LINKKEJÄ
Kolminaisuus Eenokin kirjan valossa
http://koti.mbnet.fi/rape1941/eenjum.htm

Eenokin kirjan selitystä.
http://ennustuksia.com/tag/eenok/

Eenokin kirja.
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm

Kolminaisuudesta :
http://www.netikka.net/mpeltonen/kolminaisuudesta.htm

Marko Lindin ajatuksia kolminaisuudesta :
http://www.sanansaattaja.com/KUNINKAANS ... etusta.htm

Weijo Lindroos kolminaisuudesta :
http://ristinvalossa.munfoorumi.com/vie ... =28&t=3981
_____________________________________________________
Kirkkoisät ovat ymmärtääkseni saattaneet selvän opin niin vaikeaselkoiseksi että ovat jo itsekin
sotkeutuneet sanomisiinsa ja joutuvat "kerettiläisten" kritiikin alle.
Avatar
pertsa2010
Ylläpitäjä
 
Viestit: 90
Liittynyt: 24.10.2013 09:05

Paluu Hengellisiä asioita ja kirjoituksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron